
29.07.2022
Biznes na cały rok
Sweet Gallery rozwija największą w Polsce sieć w segmencie outdoorowym - Lodolandia and Kołacz na Okrągło. Ze wszystkimi swoimi markami do końca tego roku chce dobić do 1 tys. punktów.
Firma Sweet Gallery istnieje od 2013 roku, kiedy to powstał pierwszy punkt Lodolandia z lodami świderkami. Jej założyciele – Krzysztof i Marcin Olesiak oraz Sebastian Śliwka postanowili zmienić wówczas mało atrakcyjną outdoorową branżę lodową. Opracowali własną recepturę śmietankowego smaku lodów oraz mobilne punkty sprzedaży, które swoim wyglądem przełamywały standardy ówczesnych budek z lodami.
– Kluczem był nowoczesny i elegancki design naszych punktów. Przyczepy miały być ergonomiczne i funkcjonalne, a produkt najwyższej jakości. Celem była nowa jakość, która łączy wysoki standard produktu i miejsca – wspomina Sebastian Śliwka.
Biznes od początku miał być łatwy w rozwoju, co też tak się stało, stąd tak ogromna liczba punktów, która ciągle rośnie. W tej chwili firma zajmuje ok. 20 proc. rynku lodowego w segmencie street food.
Na każdą porę roku
Koncept Lodolandia działa wraz z marką Kołacz na Okrągło, tworzący koncept całoroczny. Franczyzobiorca otwiera jeden punkt i prowadzi biznes dopasowany do aktualnej pory roku, co pozwala zarabiać mu przez pełne 12 miesięcy. Od początku kwietnia do końca września w sprzedaży są lody świderki, desery, gofry, buble ice tea i napoje chłodzące, a od października do końca marca ciepłe kołacze, chrupiące churrosy, kawa i od tego roku również pączki. Przyczepa po zakończeniu sezonu letniego przechodzi rebranding, który trwa zaledwie kilka godzin. Zmianie ulega witryna zewnętrzna punktu, a maszyna do produkcji lodów zmieniana jest na piec do wypieku kołaczy oraz sprzęt do przygotowywania churrosów i pączków.
– Zależy nam na nowościach, dlatego nieustannie pracujemy nad menu i zawsze przed nowym sezonem sprawdzamy nowe produkty. Tak było w przypadku pączków, które testowaliśmy przez ostatni rok w naszych punktach własnych. Chodziło o dopracowanie smaku, ale również procesu produkcji. Testy przebiegły pomyślnie, dlatego od jesieni pączki wchodzą do sprzedaży – mówi Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery, do której należy również marka Bafra Kebab i SiGelato.
Podobną drogę przeszły churrosy, które uchodzą za hiszpański przysmak. Podawane są w sposób tradycyjny, z czekoladą lub karmelem.
Zyski ze sprzedaży
Punkty pod marką Lodolandia and Kołacz na Okrągło działają w segmencie street food. Są to przyczepy gastronomiczne gotowe pod klucz z pełnym wyposażeniem według standardów sieci, działające stacjonarnie, ale z możliwością relokacji. Dzięki temu franczyzobiorcom odpadają koszty remontu i adaptacji lokalu, jak ma to miejsce w przypadku lokali stacjonarnych. Wszystkie punkty Lodolandia and Kołacz na Okrągło wyposażone są w kamery i kasoterminale, które pozwalają zdalnie zarządzać biznesem. Franczyzobiorca widzi aktualny stan kasy i liczbę obsłużonych klientów oraz pracę punktu. Dzięki takim rozwiązaniom biznes można połączyć z etatem lub inną działalnością.
Sweet Gallery samodzielnie wyszukuje lokalizacje dla swoich franczyzobiorców, negocjuje ceny najmu i załatwia wszelkie formalności, a następnie dostarcza przyczepę pod wskazany adres, gdzie partner poprowadzi biznes. Punkty powstają w miejscowościach od kilku tysięcy mieszkańców. Najczęściej usytuowane są na osiedlach, przy pasażach i galeriach handlowych, a także przy skwerach i parkach oraz przy ulicach z dużym ruchem rowerowym i pieszym.
– Zawsze byliśmy skoncentrowaniu na otwieraniu punktów na zewnątrz obiektów handlowych, blisko wejścia. Są to miejsca, których nie sposób ominąć. Stawiamy na miejsca popularne wśród mieszkańców – wyjasnia Krzysztof Olesik.
W firmie pracuje w tej chwili 14 komercjalizatorów, odpowiedzialnych za wyszukiwanie najlepszych lokalizacji w Polsce. Są to osoby, które mieszkają w różnych częściach Polski, zorientowane w topografii tamtejszych miejscowościach, dzięki czemu łatwo znajdują najbardziej dochodowe lokalizacje.
– Pojedynczy punkt Lodolandia and Kołacz na Okrągło generuje w miesiącu ok. 30 tys. zł obrotu miesięcznie, a nawet 50 tys. zł i więcej. Zysk dla franczyzobiorcy to średnio 16 tys. zł na rękę ze sprzedaży w jednym punkcie miesięcznie – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Sieć rośnie
Franczyzobiorcy sieci Lodolandia and Kołacz na Okrągło są pod stałą opieką sieci i w razie potrzeby oraz jakiegokolwiek problemu mogą skontaktować się ze swoim opiekunem regionalnym. Ponadto opiekunowie odwiedzają regularnie wszystkie punkty.
– Nie jest to jednak kontrola punktu, a raczej rozmowa i wspólna analiza funkcjonowania biznesu. Nasz pracownik daje wskazówki, co ewentualnie można zoptymalizować. To rodzaj doradztwa i konsultacji – dodaje Marcin Olesiak.
Firma Sweet Gallery uruchomiła także platformę szkoleniową dla franczyzobiorców, która zawiera także szkolenia dla pracowników. Franczyzobiorca szkoli pracowników, a następnie przekazuje materiały szkoleniowe dostępne także online. Pracownicy mogą więc w każdej chwili np. poprzez telefon uruchomić moduły szkoleniowe opracowane w formie filmików, scenek sytuacyjnych oraz opisu zagadnień związanych z prawidłowym funkcjonowaniem punktów. Ich treść obejmuje m.in. zasady obsługi klientów, przygotowania deserów i produkcji lodów według określonych proporcji.
Obecnie Sweet Gallery posiada w całej Polsce ponad 700 punktów. Większość z nich funkcjonuje pod marką Lodolandia. W tej chwili firma kładzie nacisk na rozwój łączonego konceptu – Lodolandia and Kołacz na Okrągło. Do grupy spółki należy także Bafra Kebab i SiGelato – sieć z lodami rzemieślniczymi. Bafra Kebab to w tej chwili jedyny wytrawny koncept firmy, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Polityka rozwoju obu modeli podobna jest do pozostałych konceptów franczyzowych firmy Sweet Gallery. Punkty Bafra Kebab i SiGelato również powstają w małych miejscowościach już od kilkunastu tysięcy mieszkańców oraz na zewnątrz obiektów handlowych w plenerze.
– Myślę, że w ciągu tego roku dobijemy do 1 tys. punktów franczyzowych. Skupiamy się także na rozwoju zagranicznym. Działamy w Rumunii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, na Słowacji i w Austrii. Na tamtejszych rynkach istniejemy pod marką Ice and Roll & Cake and Roll – mówi Krzysztof Olesiak.
Źródło: franchising.pl
SPRAWDŹ INNE ARTYKUŁY

Lody świderki dają zarobić
Pod marką Lodolandia funkcjonuje już 480 punktów franczyzowych i 50 własnych. W sezonie wiosenno-letnim sieć ma się powiększyć o kolejne 100 punktów.
Lodolandia, oprócz lodów świderków, serwuje także gofry, granitę, bubble tea, desery i napoje, w tym kawę Costa Coffee.

Biznes, który daje wolność
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
Od kwietnia do końca września ubiegłego roku liczba świderków sprzedanych w całej sieci wynosiła ok. 3 mln. sztuk miesięcznie.